Kom terug bij jezelf en geniet van natuurlijk leven in flow

woensdag, 31 januari 2018 08:53

Hoe ga jij om met jouw boosheid? deel 1

Geschreven door
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Gebruik je boosheid als een tool om meer tot jezelf te komen.

 

Er zijn veel dingen in je leven die je kunnen raken en waardoor je je geïrriteerd of zelfs boos door kunt voelen. Een automobilist die je niet zo handig inhaalt, een vergadering die ellenlang doorgaat, een klant die totaal niet met je mee wilt werken, of 1 die nog steeds niet betaald heeft, een verkoopgesprek wat totaal misging, je kinderen die maar doorgaan met zeuren over dat speelgoedje, waar ze totaal niets aan hebben, maar toch echt wel willen. De eerste neiging die je dan vaak hebt is je boze gevoel te uiten. Maar dat hoeft niet. Je kunt ook anders reageren, zodat de rest van de dag, weekend of week niet verpest wordt.

 

Voor de volgende keer dat je wellicht dat boze gevoel aanwezig is, kun je drie dingen doen. Vandaag bespreek ik er 1.

 

De eerste: Ga het gespannen gevoel in je lijf tegen.

 

Maar hoe doe je dat?

Dat doe je door diep en aandachtig adem te halen. Daardoor worden de gevoelens van boosheid en irritatie, die je lichaam in een staat van stress brengen, gekalmeerd.

 

2 dingen zijn belangrijk om te onthouden:

Het is een oefening, het kan zijn dat het vreemd voelt of moeilijk is, maar blijf volhouden. Het wordt beter.

En nog belangrijker, als het nu niet goed voelt, of je voelt meer stress. Laat het dan even voor wat het is en probeer het later nog eens!

 

Probeer deze 7-stappen ontspanningsademhaling.

  1. Ga ontspannen zitten of liggen (wat het fijnst voelt voor jou). Ga met je aandacht naar je ademhaling en observeer deze. Oordeel niet, alles is goed, alleen ervaren.
  2. Leg je linkerhand op je borstbeen naast je hart (je hartcentrum) en je rechterhand op je buik, onder je navel (je gevoelscentrum). Blijf normaal ademen, verander niets aan je adem, maar observeer of je meer naar je linker of je rechterhand ademt. Weersta het gevoel om anders te gaan ademen. Alleen maar je normale ademhaling observeren, hoe is deze, hoe voelt dit? Haal 10x adem.
  3. Adem nu naar je linkerhand op je hartcentrum. Concentreer daar je ademhaling. Wat gebeurt er, wat ervaar je? Ook weer 10x ademhalen. Dan even 3x normaal ademhalen.
  4. Adem nu voorzichtig naar je rechterhand op je gevoelscentrum, naar je lage longen. Hoe voelt dit? Wat gebeurt er, ervaar je? Ook weer 10x ademhalen. Dan weer 3x normaal ademhalen.
  5. Haal nu eerst adem naar je linkerhand, wacht 2 tellen en ga dan bewust door naar je rechterhand. Alsof je eerst half inademt naar je borst en de andere helft naar je buik. En dan andersom en weer 2 tellen ertussen. Eerst vanuit je buik, 2 tellen wachten en dan vanuit je longen. Dit doe je 10x. Hoe voelt dit, wat gebeurt er, ervaar je? Weer 3x normaal ademen.
  6. Nu haal volledig diep adem, via je longen, bij je linkerhand, naar je buik bij de rechterhand. Maak, als je dat kan, je uitademing een paar tellen langer dan je inademing en stel je voor dat alle stress mee naar buiten geblazen wordt. Tel desnoods even mee. Na zo’n 10x op deze wijze ademhalen, haal je even 3x op normale wijze adem.
  7. Hoe voelde deze oefening voor jou? Was het moeilijk, makkelijk, ging het simpel, of moest je heel erg je aandacht weer terug halen? Wat heeft het je opgeleverd? Is je lijf rustiger? Zijn je emoties rustiger? Als je wilt schrijf je ervaringen op. 

 

Binnenkort deel 2.

Gelezen: 1093 keer Laatst aangepast op woensdag, 31 januari 2018 09:07
Drs. Rilana Altena

LevensKrachtVerbinder, maanvrouw, verbinder, healer, natuurspiritueel, kennisdrager – en deler, authentiek, puur, daadkrachtig, groot inlevingsvermogen, liefdevol, vol passie en enthousiasme.

www.lunara.nl

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.