Kom terug bij jezelf en geniet van natuurlijk leven in flow

vrijdag, 17 maart 2017 15:54

3 oefeningen voor het omgaan met boosheid

Geschreven door
Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Herken je dat gevoel, dat je zo boos kunt zijn, dat je er niet uit kunt komen? Je geen mogelijkheid om het te stoppen? Je om je heen slaat en je niet kalm kunt worden?

Boosheid mag er zeker zijn. Het is een emotie, een emotie die zeker geuit moet worden. Uit je je emoties niet, dan slaan ze naar binnen en zorgen ze voor blokkades in je lijf. Emoties beschermen je ook, omdat ze als waarschuwingsalarm afgaan, om je te laten zien dat er iets niet goed is. Zij vertellen je dat je in gevaar kan zijn en in actie moet komen. Wanneer boosheid opkomt, is de instinctieve reactie om terug te vechten tegen de bedreiging of de pijn en in feite is boosheid ontworpen om je te helpen dat te doen. Het uit zich in een vecht-of vluchtreactie in lichaam en geest en een innerlijk verhaal van gedachten en overtuigingen over wat er is gebeurd of zou kunnen gebeuren.

Boosheid kan opluchten, maar kan ook negatieve gevolgen hebben in je persoonlijke relaties en in de maatschappij. Dat kan gaan van bekvechten met je partner of je beste vriendin, tot oorlogen tussen landen. Boosheid kan zorgen voor lijden van jezelf en anderen, vaak de personen van wie je houdt. Hun boosheid zorgt dan ook voor lijden van jezelf. Het kan littekens geven, die een leven lang meegedragen worden.

Er is geen wondermiddel of een snelle oplossing. Maar je kunt wel leren om het te herkennen en sneller te kalmeren. Dit zorgt ervoor dat je aardig blijft voor jezelf en de ander, je door je boosheid heen kan kijken, in plaats van om je heen te slaan naar iets wat volgens jou verkeerd is. Er zit heel veel onder boosheid, vaak is het angst, verdriet en kwetsbaarheid

 

We hebben boosheid nodig 

 

Boosheid is niet vaststaand

Heb je het gras weleens gesproeid en plotseling de regenboog gezien die er onder invloed van de zon door kan ontstaan? Dit noem je een regenboog, maar eigenlijk is er geen naam voor iets wat ontstaat vanuit vele niet-regenboog elementen. Je hebt zonlicht, water en andere elementen nodig, die op dat moment samen komen, om een regenboog te kunnen ervaren. Wanneer 1 of meer van deze elementen anders zijn, zal de regenboog vervagen. Zo gaat het ook met boosheid. Het bestaat uit niet-boosheid elementen. Wanneer je kalm bent, ben je in staat deze verschillende elementen te zien. Dat helpt je keuzes maken hoe ermee om te gaan, zodat je niet overgenomen wordt door je boosheid.

 


Oefening: benoem je gevoel

Heb aandacht voor de momenten waarin je je boos, geïrriteerd voelt, stop, haal een paar keer diep adem. Verleg je aandacht met zorg naar je lichaam en de sensaties van de ademhaling of, als het helpt, haal bewust een paar keer diep adem. Blijf aandachtig in het moment en neem de veranderende sensaties van elke in- en uitademhaling waar. Benoem het gevoel wat je ervaart; ‘dit is boosheid.’ Alleen waarnemen. Je hoeft het niet weg te vagen. Haal een paar keer diep adem, fluister de naam een paar keer. Wat ervaar je nu?


 

Begrip voor je boosheid

Zodra je meer effectieve manieren heb om uit dat intense gevoel van boosheid te stappen, heb je meteen meer kracht om wat beter te kijken naar de oorzaken en omstandigheden. Aan boosheid ligt angst ten grondslag, onder angst zit een vaststaande overtuiging. Wat je kunt doen is stoppen en kijken naar het gevoel vanuit kalmte, onderzoeken en luisteren vanuit nieuwsgierigheid. Hieronder een meditatie die je de structuur van jouw boosheid laat begrijpen.

 


Oefening: wat maakt mij boos?

Als je boosheid, irritatie of sterkere gevoelens als woede of haat in je op voelt komen, stop en neem de tijd om je aandacht op deze gevoelens te richten. Richt je aandacht op je lichaam door de verschillen in sensaties te voelen als je je beweegt of de meer subtiele innerlijke sensaties als je stil zit. Houd je aandacht bij je ademhaling, haal een paar keer diep adem. Neem de verschillende sensaties in verschillende plekken van je lichaam waar wanneer je adem in en uit gaat.  Je hoeft niet iets bijzonders te doen. Alleen ontspannen en je bewustzijn laten waarnemen. Sta jezelf toe om ontspannen aandachtig te zijn.

Wanneer je je aandacht vasthoudt en je de sensaties in je lichaam kunt voelen of je ademhaling rustiger is. Stel jezelf dan een aantal simpele vragen, terwijl je ontspannen aandachtig bent:

  1. Wat maakt me van streek in deze situatie?
  2. Waar denk ik aan of maakt me angstig?
  3. Wat maakt me boos, verdrietig of teleurgesteld op dit moment?’ 

Oefen zonder jezelf te veroordelen of het gevoel te hebben om iets te moeten repareren, stel je vragen vanuit nieuwsgierigheid, vriendelijk luisterend naar een reactie die je natuurlijke intelligentie en wijsheid je zal geven n.a.v. je vragen.


 

Raak bevriend met je boosheid

Boosheid is een uiting van aversie en afwijzing op de realiteit van het moment. Als je tijdens je boosheid naar je gevoel kijkt, ervaar je waarschijnlijk andere gevoelens. Die kunnen zijn: irritatie, ergernis, wrok, en verveling, ook uitingen van afkeer en afkeuring voor wat er nu gebeurt. Wees aardig naar jezelf wanneer de gevoelens van afkeer en afwijzing er zijn. Dat zijn onderdelen van lijden en je kunt kiezen voor vriendelijkheid en mededogen voor jezelf i.p.v. zelfkritiek en zelfhaat. Hieronder een korte oefening die je kan gebruiken om te onderzoeken meer vriendelijk voor jezelf te zijn, als de pijn van boosheid in je opkomt.

 


Oefening: Heb mededogen

Wanneer je gevoelens van boosheid of afwijzing vanbinnen opmerkt, stop dan even en haal drie keer diep adem. Benoem het gevoel: ‘boosheid is nu aanwezig’. Verveling is nu aanwezig’. Laat het zijn en kijk diep naar binnen. Blijf diep ademhalen en benoem ook het lijden: ‘dit is het gevoel van lijden.’ ‘Lijden is nu aanwezig.’ 

Geef jezelf (voor zover het veilig voelt) de toestemming om te verzachten in dit moment. Haal adem, vertrouw op jouw kracht om het lijden vanuit boosheid en onwil om te zetten in mededogen en bewustzijn.  Doe dit op dezelfde manier door je aanwezigheid en mee te leven met een geliefde in pijn. Geef jezelf mededogen met een zin, zachtjes fluisterend, wanneer je ademhaalt: ‘mag ik veilig en beschermd zijn. Mag ik me op mijn gemak voelen. Moge deze situatie mij leren over de ware natuur van het leven.’ Ga diep naar binnen voor een antwoord, dat je gegeven zal worden. Laat je intelligentie en de goedheid in je hart je voorgaan.


 

Woede, kwade wil, minachting en andere afwijzende en verwerpende emoties maken deel uit van ons als mensen. Deze gevoelens mogen we ervaren, geef jezelf daar ook toestemming voor. Je faalt niet, omdat deze intense gevoelens ervaart. Het gaat om je reacties, wanneer dit in je naar boven komt. Die maken het verschil. Boosheid en kwade wil geven inzicht en groei.

 

Leef in liefde en verbinding.

 

Warme groet,

Rilana

 

 

 

Gelezen: 1021 keer Laatst aangepast op vrijdag, 17 maart 2017 16:15
Drs. Rilana Altena

LevensKrachtVerbinder, maanvrouw, verbinder, healer, natuurspiritueel, kennisdrager – en deler, authentiek, puur, daadkrachtig, groot inlevingsvermogen, liefdevol, vol passie en enthousiasme.

www.lunara.nl

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.