Kom terug bij jezelf en geniet van natuurlijk leven in flow

zondag, 25 december 2016 20:36

Drie manieren om je kind meer aandachtig te laten zijn

Geschreven door
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Drie manieren om je kind meer aandachtig te laten zijn

In mijn vorige blog had ik het over tien kleine momenten van aandacht voor rust en kalmte bij je kind. Dat ging over momenten op de dag, die je kunt gebruiken om aandachtig zijn te oefenen samen met je kind. (Wil je het nog lezen, zie hier). Vandaag een vervolg hierop, maar dan meer gericht op het hebben van aandacht. Hoe kun je je kind meer aandachtig laten zijn? Daar zijn verschillende oefeningen voor.

Ik ga in dit blog drie manieren beschrijven, elk voor een andere leeftijdscategorie.

Wil je je kind leren meer aandachtig te zijn, dan zijn alle zintuigen van belang. Wat zie je, ruik je, hoor je, proef je, voel je? Wat ervaar je via je zintuigen op dit moment, niet straks, maar nu. Vaak ervaren we niet, maar denken we over ervaren. Dit denken is gekleurd en vol oordeel. Onze geest is heel kritisch en produceert heel snel allerlei gedachten en van daaruit oordelen. De ervaring wordt heel anders op het moment dat je de gedachten aan de kant kunt schuiven en alleen je zintuigen te gebruiken, zonder oordeel. Als je vaker met je kind of puber aandachtsoefeningen doet, dan gaat het steeds beter. Net zoals je een spier sterker maakt, door steeds te trainen.

 

Drie aandachtsoefeningen

 

1. Voor het jonge kind van 4 tot 8 jaar

Onderweg van school naar huis is het leuk om goed te kijken naar wat je echt ziet en vijf dingen daarvan te onthouden. Een verkeersbord, een boom, een hond et cetera. Kijk samen zonder een oordeel te vellen over wat jullie zien. Je kunt dit vaker met je kind oefenen door steeds meer eigenschappen van dingen die je ziet te onthouden. Zijn er bepaalde vormen of kleuren, tekens e.a.?

 

2. Voor een ouder kind van 8 tot 12 jaar

Zoek een blad van een boom of een takje of een takje met bladeren en besjes eraan. Ga er eens rustig samen voor zitten en teken beide voorwerp uit de natuur na. Teken niet wat je denkt te zien, maar juist wat er echt te zien is. Doe dit een paar dagen achter elkaar, met hetzelfde voorwerp. Jullie zullen zien dat je steeds meer ziet van het voorwerp, de tekening steeds meer details krijg en meer en meer op het echte voorwerp gaat lijken. (Nb. Als je niet iets uit de natuur kunt vinden, kun je ook iets anders met veel details gebruiken.)
 

3. Voor jongeren van 12 jaar en ouder

Ieder mens heeft de behoefte om gehoord te willen worden, pubers ook. Ook al uiten ze dat soms niet of op een minder adequate wijze. Waar ze vaak ook moeite mee hebben is om te luisteren naar een ander, echt aandacht te hebben voor wat een ander zegt, zonder een oordeel. Dat is voor iedereen moeilijk. We zijn vaak met onze gedachten heel ergens anders. Luisteren is wel een vaardigheid die geleerd kan worden. Tijdens het ontbijt of avondeten is het leuk om iedereen aan tafel te laten vertellen over een ervaring of hoe de dag is geweest. De anderen luisteren alleen, zonder te oordelen. Echt luisteren, omdat je het wilt horen en wil begrijpen wat de ander te zeggen heeft.

Ga samen ergens zitten, binnen, buiten en ga 5 minuten samen luisteren, zonder te interpreteren, het plakken van een etiket. Wat hoor je voor geluiden op dit moment? Beschrijf deze eens? Zijn ze hoog of laag. Is het ver weg of dichtbij? Voor of achter je? Gezoem, gebrom of gepiep? Zijn de geluiden buiten jou of hoor je ook geluiden binnen jou?
Ook deze oefening kun je vaker doen.
 

Leef in verbinding

Warme groet,

Rilana

Gelezen: 342 keer Laatst aangepast op woensdag, 22 februari 2017 13:56
Drs. Rilana Altena

LevensKrachtVerbinder, maanvrouw, verbinder, healer, natuurspiritueel, kennisdrager – en deler, authentiek, puur, daadkrachtig, groot inlevingsvermogen, liefdevol, vol passie en enthousiasme.

www.lunara.nl

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.